Čtvrtý rok rozhoduje

Základem při hodnocení artikulace je věk 4. roku dítěte, kdy dítě začíná s hláskami Ď, Ť, Ň a do 4,5 let je zafixuje (užívá v běžné řeči). Kromě sykavek a hlásek L, R, Ř je výslovnost a řeč v pořádku. Pokud má čtyřleté dítě potíže v mnoha hláskách (například v K, CH, V, F, apod.) nebo dlouho neužívá Ď, Ť, Ň v běžné řeči, je to signálem, že se jedná o těžší vadu řeči, a proto je vhodné zahájit logopedickou péči ještě před 5. rokem věku dítěte.
Pokud dítě tvoří hlásku již nesprávně od běžného způsobu artikulace (např. interdentální sykavky s jazýčkem mezi zuby či velární R, kdy jazyk nekmitá a zvuk jde jakoby z krku apod.), jde o zlozvyk, který se sám vývojem neupraví a nezmizí. Proto je vhodné zahájit logopedii kolem 4,5 roku věku dítěte a nenechávat úpravu artikulace až po 5. roce, aby se zlozvyk zbytečně nefixoval.
Do 4 let věku dítěte neopravujte dítě v artikulaci! Dítě se rozvíjí v této době zvláště po obsahové stránce řeči (slovní zásoba a větná skladba). Nezvládne si zároveň uvědomovat svoji artikulaci. Přetížením dítěte můžete navodit koktavost a vývoj řeči se komplikuje. V případě neplynulostí v řeči neodkládejte příliš návštěvu logopeda. Často se nevhodnými výchovnými vlivy koktavost prohloubí a fixuje. Zpočátku je informovanost rodičů a jejich správný výchovný přístup k dítěti důležitější než samotná řečová cvičení.

Autorka: Věra Kopicová
Zdroj: CHCEME ŽÍT ZDRAVĚ

Kam dál: Kdy navštívit logopedii -  Komplexní logopedická péče